Duurzame mobiliteit: reductie van 42 kT CO2 in 2030

Verduurzamen/verminderen mobiliteitsbewegingen stadslogistiek: doel 2025 100% zero emissie bestelvoertuigen in de binnenstad en 25% minder stadslogistieke bewegingen.

Verduurzamen/verminderen mobiliteitsbewegingen stadslogistiek: doel 2025 100% zero emissie bestelvoertuigen in de binnenstad en 25% minder stadslogistieke bewegingen.

Inspanning

Jaarverslag 2023

De invoering van de Zero Emissie-zone voor stadslogistiek vanaf juni 2026 is aangekondigd. Er hebben gesprekken plaatsgevonden met verschillende binnenstadondernemers, logistiek ondernemers en logistiek investeerders (marktpartijen) over het verduurzamen van de stadsdistributie in de binnenstad. Het aandeel elektrische voertuigen is nog klein, veel voertuigen rijden nog steeds half leeg door de binnenstad en sommige voertuigen hebben erg weinig afleveradressen. Er valt nog te winnen in overall efficiency. Het doel is dat er straks minder en vollere, schone en stillere voertuigen de binnenstad inrijden om de binnenstad leefbaar, verkeersveilig en duurzaam bereikbaar te houden. We proberen afspraken met elkaar te maken over restricties voor toegang en vervoer, over belevering van klanten, maar ook over innovatie, datadelen en samenwerking.

Begroting 2023

Op basis van het coalitieakkoord 2022 zijn middelen vrijgemaakt om te werken aan de zero emissie zone en stadlogistiek. In 2022 wordt besloten over de zero emissiezone, waardoor deze in 2026 van kracht kan worden. Komende jaren wordt gewerkt aan de handhavingstechniek (camera's met kentekenherkenning) en de flankerende maatregelen ten behoeve van stadslogistiek.

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2024 13:47:11 met de export van 04/24/2024 13:23:29