Het goed functioneren van Verkeer Regel Installaties (VRI) is van groot belang voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van Arnhem. Het beheer en onderhoud richt zich op:
- Doelmatige inzet en beheer van verkeersregelinstallaties (VRI) en andere verkeersmanagement-installaties zoals het parkeerverwijssysteem en het DBSA (Dynamisch Busstation Systeem Arnhem).
- Een goede technische staat en functionaliteit, vooral gericht op het handhaven van de verkeersveiligheid en doorstroming.
- Bijdrage aan leefbaarheid en bereikbaarheid, met een nadruk op het bevorderen van het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer.
Planning en realisatie
Voor 2023 stond de vervanging van de volgende VRI's op de planning: Burg. Matsersingel – Groningensingel (Zuid), Burg. Matsersingel – Kronenburgsingel (Noord), Johan de Wittlaan – Voettiuslaan en IJssellaan – Warmelolaan. In verband met de werkzaamheden aan de Velperweg wordt ook de Velperweg – Vosdijk vervangen in 2023 in plaats van 2025.
Niet alle geplande vervangingen zijn uitgevoerd en in enkele gevallen zijn juist op andere locaties zijn vervangingen gerealiseerd. Hieronder worden de afwijkingen op de planning beschreven.
Vanwege het plan om de fietspaden te asfalteren langs de Velperweg is ook op het kruispunt Velperweg – Raapopseweg het verkeerslicht vervangen. Alle grondkabels zijn hierbij verplaatst, zodat ze niet meer bij de bomen liggen en niet meer onder het fietspad. Dit maakt toekomstig beheer eenvoudiger en voorkomt schade. Tegelijk met de reconstructie van de Van Muijlwijkstraat is het verkeerslicht bij de Hommelsestraat vervangen. Hier hebben we, als proef, ook een nieuw type voetgangerslicht toegepast. In 2024 wordt geëvalueerd of dit type voetgangerslichten gewaardeerd wordt door de gebruikers. De vervanging van de kruispunten Johan de Wittlaan – Voetiuslaan is verplaatst naar 2025. Dit vanwege wensen vanuit mobiliteitsprojecten. De vervanging van de Burg. Matsersingel – Groningensingel (zuid) vindt in 2024 plaats. Het verschuiven van de vervanging van deze verkeerslichten leidt niet tot risico’s. De leveranciers kunnen de verkeerslichten nog onderhouden en repareren bij storing tot het moment van vervanging.