Arnhem: dienstverlenend en herkenbaar - Arnhem blijft zich inzetten voor verbetering van de (digitale) dienstverlening aan haar inwoners en ondernemers

Optimale dienstverlening

Optimale dienstverlening

Inspanning

Jaarverslag 2023

Enkele maanden na de geplande verkiezingen voor Provinciale Staten en de waterschappen in maart 2023 viel het kabinet. Dat betekende dat we in korte tijd extra verkiezingen moesten organiseren voor de Tweede Kamer. Ondanks de beperkte voorbereidingstijd zijn de verkiezingen in Arnhem goed verlopen. Zowel bij de verkiezingen in maart als in november hebben we volop ingezet op toegankelijkheid zodat iedere Arnhemmer die mocht stemmen, kon stemmen. In enkele stembureaus met lichte ondersteuning van stembureauleden en in de meeste gevallen zelfstandig. Daarvoor zijn onder andere drempelhulpen geplaatst, en is voor inwoners met een visuele of lichamelijke beperking een stemtaxi ingezet. Voor inwoners met een visuele beperking lag er op twee stembureaus een stemmal met gesproken kandidatenlijsten. En voor inwoners met een auditieve beperking waren op één locatie gebarentolken aanwezig. Op het gebied van toegankelijkheid werkten we onder andere samen met het Arnhems Platform Chronisch Zieken & Gehandicapten (APCG).

De uitslag van de verkiezingen voor de Tweede Kamer werd voor de eerste keer via een centrale stemopneming vastgesteld. Dat betekende dat de stemmen op woensdagavond alleen op partijniveau werden geteld. De dag erna telde het Gemeentelijk Stembureau alle stemmen op kandidaatniveau. De ervaringen hiermee zijn positief, met als belangrijkste voordeel dat het meer overzicht en rust in het proces bracht, wat bijdraagt aan de kwaliteit van de telling.  

De klanttevredenheid hebben we in 2023 gemonitord via de smileyzuilen bij de balies. We hebben de laatste voorbereidingen getroffen voor geautomatiseerd en structureel klanttevredenheidsonderzoek. Dat is ingevoerd met ingang van januari 2024.

Zoals gemeld in de Turap-2 is een landelijke pilot om inwoners ondersteuning te geven bij het verhogen van het beveiligingsniveau van hun DigiD, gestopt vanwege technische problemen op landelijk niveau.

Begroting 2023

Klanten hebben verschillende behoeften ten aanzien van onze dienstverlening. We hebben aandacht voor de diversiteit van onze klanten en de daarbij horende behoeften. We realiseren ons dat het aanscherpen van de (nodige) informatieveiligheid de toegankelijkheid onder druk kan zetten. Waar dat kan beperken we deze gevolgen en we ondersteunen inwoners waar nodig en mogelijk. We halen ervaringen op bij klanten en partners en gebruiken die om de dienstverlening aan te scherpen.

  • We zorgen ervoor dat de verkiezingen voor de waterschappen en de Provinciale Staten veilig verlopen en voor alle kiezers toegankelijk zijn.
  • Inwoners die hun DigiD beter willen beveiligen door middel van koppeling aan hun identiteitsbewijs, kunnen bij ons terecht voor ondersteuning.
  • We houden doorlopend klanttevredenheidsonderzoek en voeren naar aanleiding daarvan verbeteringen door, bijvoorbeeld in de informatievoorziening aan laaggeletterden of aan dak- of thuislozen.
  • We houden contact met onder andere het Arnhems Platform Chronisch Zieken en Gehandicapten en met Informatiepunt Digitale Overheid (zoals uitgevoerd door Rozet Arnhem) voor knelpunten en verbeterpunten.
  • We werken samen met Hogeschool Arnhem Nijmegen op het gebied van digitale toegankelijkheid.
Deze pagina is gebouwd op 04/24/2024 13:47:11 met de export van 04/24/2024 13:23:29