Paragrafen

Bedrijfsvoering

Open en transparante overheid
Er is in het afgelopen jaar opnieuw ingezet om overheidsinformatie beter vindbaar, uitwisselbaar te maken, te ontsluiten en te archiveren. De achterstanden die er waren in de bewerking en overbrenging van de analoge archieven naar het Gelders Archief worden steeds kleiner en zullen eind 2024 tot het verleden behoren.
Met de komst van een nieuw en modern zaaksysteem is het vastleggen en meer transparant beschikbaar maken van informatie fors toegenomen. Met extra toegekende middelen zijn we gaan versnellen om naar een meer papierloze situatie te gaan en een omslag te maken naar een bijna volledig digitaal archief. Bij het meer papierloos gaan werken ligt de focus op het laten afnemen van de papierstromen bij Burgerzaken (BZ) en Werk & Inkomen (W&I). Hiermee kunnen we de doorlooptijden van dienstverlening versnellen, administratieve lasten verlagen en de nieuwe aanwas van papieren archief in de archiefruimte flink doen afnemen. In 2023 is tevens gestart met het koppelen van andere informatiesystemen aan het nieuwe zaaksysteem. Hiermee wordt vastlegging efficiënter en beter beheersbaar.

Informatieveiligheid en privacy
De Baseline Informatiebeveiliging Overheid en de Algemene Verordening Gegevensbescherming zijn de wettelijke kaders op gebied van informatiebeveiliging en privacybescherming waaraan gemeente Arnhem moet voldoen. Met de begroting 2023 zijn middelen toegevoegd om naar een adequaat niveau te groeien op dit vlak.

We zijn in 2023 gestart met een driejarig programma, met daarin tal van projecten, om het benodigde niveau te gaan realiseren. Hierbij is de opzet om de organisatie, de techniek en het gedrag van medewerkers te laten ontwikkelen. In het afgelopen jaar zijn er al diverse projecten gestart zoals Organisatie & Governance, Identity & Accessmanagement, het ontwikkelen van een bewustwordingsprogramma wat vanaf 2024 wordt uitgerold en de aanbesteding van een ISMS (Information Security Management System). Ook heeft er in 2023 weer een nieuwe editie van themaweek Week van de Digitale Weerbaarheid plaatsgevonden waarin alle medewerkers de gelegenheid is geboden hun kennis te verrijken door deel te nemen aan tal van workshops en lezingen op gebied van informatieveiligheid, privacybescherming en (data)ethiek. Naast inhoudelijke kennis wordt hiermee ook bewustwording vergroot.

Informatiegestuurd werken
We hebben verder ingezet op een monitor per beleidsprogramma, op basis van meetbare doelen en de benodigde indicatoren. Hiermee zorgen we dat de programma’s het beleid en de sturing op de doelen met meer feitelijke basis kunnen vormgeven. We bouwen aan de ‘centrale waarheid’ als gegevensbasis en zetten multidisciplinaire teams in die werken aan analyse en ontwikkeling van de monitoren. In 2023 hebben we gewerkt aan de kwalitatieve verbeteringen op de bestaande monitors (zoals de Zorgmonitor) en zijn er nieuwe monitors ontwikkeld (waaronder de Monitor Financiën) en inmiddels staat er ook een goed geschoold en professioneel team van dataspecialisten.

Digitale Dienstverlening
In 2023 hebben we grote stappen gezet in de digitale dienstverlening. Inmiddels hebben inwoners meer mogelijkheden om digitaal zaken te doen met de gemeente Arnhem. Zo zijn  online diensten gerealiseerd voor de aangifte van verhuizing, de aangifte van overlijden, het opvragen van een uittreksel BRP, het aanvragen van energietoeslag, het doorgeven van vermissing reisdocumenten, het wijzigen van de aanschrijfnaam en voor het wijzigen van geheimhouding persoonsgegevens. Onlangs is ook de eDienst voor de digitale geboorteaangifte gerealiseerd waarmee het voor ouders mogelijk is om vanuit huis aangifte te doen van de geboorte van hun kind.
Voor de digitale toegankelijkheid van onze websites en apps voldoen wij sinds medio 2023 aan de wettelijke verplichtingen om te beschikken over de toegankelijkheidsverklaringen en werken wij aan het verbeteren van de toegankelijkheid op alle websites.

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2024 13:47:11 met de export van 04/24/2024 13:23:29