Organisatie ontwikkeling; Lekker Werken Aan de Ambities van Arnhem
In 2022 is de organisatie gestart met het traject 'Lekker Werken aan de Ambities van Arnhem', waar 15 organisatie inspanningen centraal staan. Voor veel van deze inspanningen geldt dat er bij bedrijfsvoering een rol en/of verantwoordelijkheid ligt. Deze paragraaf doorlopend valt te lezen wat de stand van zaken is met betrekking tot onder andere huisvesting, gemeentepool, inwerkprogramma/indiensttredingsproces (‘onboarding’), leiderschapsprogramma, leren en ontwikkelen,, uitvoeringsplan Diversiteit & Inclusie en het verbeteren van processen en informatiestromen.
Hybride werken en gemeentelijke huisvesting
Afgelopen jaar heeft in het teken gestaan van het invullen van (technische) randvoorwaarden om hybride werken mogelijk te maken. Zo kunnen medewerkers aanspraak maken op een thuiswerkplek, zijn overlegruimtes voorzien van faciliteiten die hybride overleg verder verbeteren en heeft het delen van en samen werken in documenten met Teams een impuls gekregen.
De hiervoor beschreven ontwikkelingen raken in belangrijke mate de ‘harde’ kant van hybride werken. Investeringen in de ‘zachte’ kant, de ‘houding en gedrag’ kant zijn vaak minder tastbaar, maar minstens zo belangrijk.
Dat we met elkaar hybride werken, is van invloed op de gemeentelijke huisvesting. Daarnaast zijn uitbreiding en aanpassing van de dienstverlening van invloed op de voorzieningen die er van de huisvesting gevraagd worden. Thema's als duurzaamheid, toegankelijkheid en de ambitie om het wijkgericht werken verder te versterken met integrale dienstverlening dicht bij de inwoner vragen daarbij onze aandacht.
We hadden ons ten doel gesteld om in de eerste helft van 2023 een nieuw integraal huisvestingsplan voor te leggen. Hierin zijn we niet geslaagd. De opgave is complex en vraagt om inzet van capaciteit en expertises die we in eerste instantie niet in huis hadden. In 2023 hebben we wel de belangrijkste uitgangspunten scherp gekregen en inmiddels zijn we drukdoende deze te vertalen naar een Programma van Eisen met betrekking tot het Stadhuis. Dit zal naar verwachting in de eerste maanden van 2024 kunnen worden afgerond en vormt de opmaat naar een integraal huisvestingsplan later dat jaar.
De Connectie
Uitvoerende onderdelen van de bedrijfsvoering van de gemeente Arnhem zijn, samen met de gemeenten Renkum en Rheden, ondergebracht bij De Connectie (zie ook de paragraaf Verbonden partijen ). De Connectie is een gemeenschappelijke regeling (GR), waarvan Arnhem voor 72% eigenaar is.
In 2023 stonden een aantal aandachtpunten centraal, voortkomend uit de bestuursopdracht daterend uit zomer 2021. Eén van die aandachtspunten betreft het komen tot een effectievere en efficiëntere bedrijfsvoering. Harmonisatie van systemen en applicaties bij de drie gemeenten is daarbij belangrijk. In de eerste helft van 2023 heeft de focus vooral gelegen op het afronden van harmonisatie en modernisering van een groot deel van het applicatielandschap m.b.t. de ondersteuning van de bedrijfsvoering (zoals e-HRM). De tweede helft van 2023 heeft vooral in het teken gestaan van de verkenning en voorbereidingen voor een verdergaande samenwerking en harmonisatie, bijvoorbeeld in de vorm van een regionale strategische IT- en Informatievoorzieningsagenda en een programma voor de realisatie ervan in de komende jaren.
In het licht van een effectieve samenwerking is voorts een goed ingerichte demand- en supply organisatie van belang. Hierop zijn in de tweede helft van 2023 stappen gezet Eind 2023 waren nagenoeg alle demands (weer) voorzien van een demandmanager en zijn rollen en verantwoordelijkheden, randvoorwaarden, e.d. opnieuw vastgesteld. Met de demandmanagers zijn de product dienstencatalogi opnieuw tegen het licht gehouden om afspraken met De Connectie kritisch te beschouwen, te bevestigen en, daar waar nodig, te intensiveren.