Minder verharding
Inspanning
Jaarverslag 2023 |
---|
Ook in 2023 hebben we in diverse mobiliteits- en onderhoudsprojecten overbodige verharding verwijderd en groen teruggebracht. Een in het oog springend voorbeeld is de Groningensingel in Vredenburg. Het verwijderen van verharding combineren we veel met het terugdringen van de maximumsnelheid zoals bij de Apeldoornseweg is gebeurd. Maar ook op kleine schaal zetten we overbodige verharding om in groenvakken. Hierbij werken we samen met de bewoners. |
Begroting 2023 |
Veel verharding leidt tot een grotere opwarming en meer wateroverlast. In de Strategie Klimaatadaptatie is daarom de ambitie benoemd om de hoeveelheid verharding in Arnhem met 10% terug te dringen. In samenhang met mobiliteit zullen we kijken bij welke wegen de verharding (deels) omgezet kan worden in groen. Dit doen we gezamenlijk met de mobiliteitsopgave tot het aanpassen van de wegenstructuur waarbij door het verlagen van de maximum snelheid het aantal rijstroken verminderd kan worden waardoor er meer ruimte komt voor groen. Bij maatregelen aan de hoofdinfrastructuur en woonomgeving zullen we steeds kijken welke mogelijkheden er zijn om de hoeveelheid verharding terug te dringen. Daarnaast geven we uitvoering aan het groen parkeren, waarbij nieuwe parkeerplaatsen waterdoorlatend of groen worden uitgevoerd. Ook richten we ons op het terugdringen van de verharding in particuliere tuinen. Met een monitoringssysteem kunnen we bijhouden in welke mate de hoeveelheid verharding daadwerkelijk afneemt. |