Voorkomen en vroeg erbij

(Vroeg) erop af

(Vroeg) erop af

Inspanning

Jaarverslag 2023

Om inwoners met geldzorgen snel te bereiken wordt vroegsignalering ingezet. Vanuit vastelastenpartners ontvangen wij een signaal bij een achterstand in de betaling van water, huur, energie en de zorgverzekering. Vanaf april 2023 was een stijging waarneembaar in het aantal signalen. Het aantal steeg van 600 à 700 naar gemiddeld zo’n 1100 per maand. Alle inwoners met een betalingsachterstand kregen een aanbod voor hulp, bij voorkeur via persoonlijk contact. Vanaf september 2023 is daarom nog meer ingezet op telefonisch contact en huisbezoeken. In 2023 heeft 29% van de inwoners die we hebben bereikt de hulp geaccepteerd. In het geval van problematische schulden zijn deze inwoners aangemeld bij de schuldhulpverlening.

Er is veel ingezet om de samenwerking met de vastelastenpartners verder te intensiveren. Met netbeheerder Liander hebben wij de handen ineengeslagen. Hierdoor kunnen wij hulp ook bieden aan inwoners waarbij het energiecontract toch is beëindigd door de energieleverancier. Ook hebben we ingezet op signalen van betalingsachterstanden via de CAK-lijsten (inzake langdurige achterstanden in de zorgpremie), de Rechtbank en Rijn IJssel. Naar aanleiding van deze signalen zijn huisbezoeken afgelegd.

Begroting 2023

Om inwoners met geldzorgen sneller te bereiken hebben we, naast het benutten van vindplaatsen en ketenpartners, een vernieuwde werkwijze voor vroegsignalering ontwikkeld. Deze dienstverlening is gebaseerd op een aantal succesvolle pilots die in 2021 zijn uitgevoerd. We ontvangen maandelijks 600 á 900 signalen van betalingsachterstanden in de vaste lasten en reageren op al deze signalen op de meest passende wijze. (huisbezoeken, telefonisch contact, email of brief).  Daarnaast nemen we deel aan de landelijke experimenten rondom signalen inzake hypotheekschulden en belastingschulden.
Naast de hierboven beschreven vroegsignalering ontvangen we ook signalen van betalingsachterstanden via de CAK lijsten (inzake zorgpremieachterstanden) en de Rechtbank en Rijn IJssel.

Uitgangspunt is onze outreachende aanpak. We blijven ons gemeentelijke hulpaanbod onder de aandacht van inwoners en ketenpartners brengen zodat inwoners die aanvankelijk nog niet open staan voor hulp, desgewenst direct hulp kunnen krijgen.  We bereiken via de vroegsignalering ook inwoners die nog niet bekend zijn met ons hulpaanbod.

Het hulpaanbod van vroegsignalering bestaat uit een quickfix waarbij achterstanden binnen 28 dagen geregeld kunnen worden en er geen nieuwe betalingsachterstanden hoeven te ontstaan. Bij grotere financiële problemen wordt snel en adequaat doorverwezen naar de schulddienstverlening. Deze kunnen bijvoorbeeld via een renteloze herfinanciering schulden betalen of onderhandelen met schuldeisers over gedeeltelijke afkoop. Naast de financiële hulp is ook oog voor andere problematiek en ook hiervoor wordt hulp ingeschakeld als dat nodig is.

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2024 13:47:11 met de export van 04/24/2024 13:23:29