Toelichting financiële afwijkingen
Lasten Baten met uitsplitsingen naar Product/Portefeuilleonderdelen/Thema's Totaal
Onderwerp | Thema | Totale | V/N | Toelichting | I/S | AR/ | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
afwijking | BR | |||||||
(x €1.000) | ||||||||
Lasten | 3.879 | V | ||||||
Sociale wijkteams | ||||||||
WMO en sociale wijkteams | Gezondheid | 9.679 | V | Zorg (Wmo) | I | BR | ||
Jeugdzorg | Gezondheid | 4.635 | V | Zorg (Jeugdzorg) | S | BR | ||
WMO en sociale wijkteams | Gezondheid | 3.478 | V | Persoonsgebonden budget | I | BR | ||
Teams Leefomgeving | ||||||||
Schulddienstverlening | Kansengelijkheid | 973 | V | Vroegsignalering, preventie en schulddienstverlening | I | AR | ||
Wijken en wijkgericht werken | Bedrijfsvoering | 835 | V | Inzet capaciteit stad en wijken | I | AR | ||
Armoedebeleid | Kansengelijkheid | 479 | V | Armoederegelingen | I | AR | ||
Welzijn | Meedoen | 452 | V | Opgroeien en opvoeden | I | AR | ||
Werk en Inkomen | Meedoen | 420 | V | BBZ bijstand | I | AR | ||
Armoedebeleid | Kansengelijkheid | 294 | V | Regeling wijkinitiatieven | I | AR | ||
Groen en klimaatadaptie in de stad | Openbare ruimte | 280 | V | Groot onderhoud Groen en bomen | I | BR | ||
Openbare ruimte | Openbare ruimte | 241 | V | Groot onderhoud Spelen | I | BR | ||
Wijken en wijkgericht werken | Bedrijfsvoering | 200 | V | Inzet capaciteit Teams Leefomgeving | I | AR | ||
Welzijn | Meedoen | 150 | V | Ontmoeten en verbinden | I | AR | ||
Welzijn | Meedoen | 140 | V | Bewonersondersteuning | I | AR | ||
Wijken en wijkgericht werken | Bedrijfsvoering | 121 | V | Regeling wijkinitiatieven | I | AR | ||
Wijken en wijkgericht werken | Bedrijfsvoering | 52 | V | Wijkverenigingen/platforms | I | AR | ||
Mobiliteit | Openbare ruimte | -102 | N | Groot onderhoud Wegen | I | BR | ||
Wijken en wijkgericht werken | Bedrijfsvoering | -108 | N | Huur De Laarhof en Sperwer | I | AR | ||
Onderwijs | Kansengelijkheid | -195 | N | Aanpak onderwijsachterstanden | I | AR | ||
Armoedebeleid | Kansengelijkheid | -221 | N | Extra jongerenwerk en Pedagogisch werk | I | AR | ||
Sport | Openbare ruimte | -283 | N | Beheer panden in gebruik voor Sport | I | AR | ||
Mobiliteit | Wonen | -595 | N | Straatparkeren (parkeerexploitatie) | I | BR | ||
Onderwijs | Wonen | -827 | N | Beheer MFC's | I | AR | ||
Openbare ruimte | Openbare ruimte | -1.519 | N | Straatreiniging en onderhoud wijkgroen | S | AR | ||
Armoedebeleid | Kansengelijkheid | -1.700 | N | Energietoeslag uitvoering | I | AR | ||
Armoedebeleid | Kansengelijkheid | -13.000 | N | Energietoeslag uitkering | I | AR | ||
Baten | 2.292 | V | ||||||
Sociale wijkteams | ||||||||
WMO en sociale wijkteams | Gezondheid | 153 | V | Zorg (Wmo) | I | BR | ||
Werk en Inkomen | Meedoen | -420 | N | BBZ Bijstand | I | AR | ||
Teams Leefomgeving | ||||||||
Mobiliteit | Wonen | 2.659 | V | Straatparkeren (parkeerexploitatie) | I | BR | ||
Onderwijs | Kansengelijkheid | 412 | V | Aanpak onderwijsachterstanden | I | AR | ||
Sport | Openbare ruimte | 152 | V | Beheer panden in gebruik voor Sport | I | AR | ||
Armoedebeleid | Kansengelijkheid | -664 | N | Energietoeslag | I | AR | ||
Toevoegingen aan reserves | -2.692 | N | ||||||
Sociale wijkteams | ||||||||
Teams Leefomgeving | ||||||||
Mobiliteit | Openbare ruimte | -70 | N | Groot onderhoud Wegen | I | BR | ||
Openbare ruimte | Openbare ruimte | -241 | N | Groot onderhoud Spelen | I | BR | ||
Groen en klimaatadaptie in de stad | Openbare ruimte | -280 | N | Groot onderhoud Groen en bomen | I | BR | ||
Mobiliteit | Wonen | -2.101 | N | Straatparkeren (parkeerexploitatie) | I | BR | ||
Onttrekkingen aan reserves | 172 | V | ||||||
Sociale wijkteams | ||||||||
Teams Leefomgeving | ||||||||
Mobiliteit | Openbare ruimte | 172 | V | Groot onderhoud Wegen | I | BR |
Zorg (Wmo en jeugdzorg)
Op het totale beleidsveld Zorg is een voordeel gerealiseerd van € 4,0 miljoen. Dit is verdeeld in een nadeel van € 13,9 miljoen op het stedelijke programma S07 Zorg (inclusief reservemutaties) en een voordeel van € 17,9 miljoen op de wijken. De afwijkingen worden toegelicht in programma S07 Zorg.
Onderstaand is een overzicht opgenomen van hoe de resultaten zorg over de stad en de wijk zijn verdeeld:
Onderwerp | Stad (S07) | Wijk | Totaal | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Zorg (WMO) | -7.628 | N | 9.832 | V | 2.204 | V |
Zorg (Jeugdzorg) | -5.147 | N | 4.635 | V | -512 | N |
Persoonsgebonden budget | -1.464 | N | 3.478 | V | 2.014 | V |
Eigen bijdragen | 305 | V | 0 | 305 | V | |
Totaal | -13.934 | N | 17.945 | V | 4.011 | V |
Vroegsignalering, preventie en schulddienstverlening
Er zijn minder inwoners die gebruik hebben gemaakt van schulddienstverlening. Dit heeft geleid tot een voordeel van € 234.000. Een extra rijksbijdrage voor vroegsignalering kon niet volledig worden ingezet in verband met beperkte capaciteit en ontvangst pas in het najaar. Hierdoor is een voordeel ontstaan van € 739.000
Inzet capaciteit stad en wijken
Capaciteit wordt begroot op zowel de stad als de wijk. In 2023 is minder gerealiseerd op de wijk en meer op de stad, waardoor zowel op de wijk als de stad (S00) een afwijking ontstaat. Deze afwijkingen vallen tegen elkaar weg.
Armoederegelingen
Van een aantal regelingen is minder gebruik gemaakt, zoals Collectieve Aanvullende Zorgverzekering (CAZ) en Individuele Inkomenstoeslag. De regels en budget rond Kwijtschelding gemeentelijke belastingen zijn in de loop van 2023 verruimd, maar hebben nog niet geleid tot meer kwijtschelding. De verwachting is dat dat in 2024 wel het geval is. Hierdoor is in totaal een voordeel ontstaan van € 785.000. Er is binnen de bijzondere bijstand meer gebruik gemaakt van de witgoedregeling, bijzonder bijstand tot 21 jaar en tegemoetkoming energiekosten (nadeel € 306.000).
Opgroeien en opvoeden
Door een verandering in de aanpak van het jongerenwerk en het preventief jeugdwerk in een aantal wijken is het niet gelukt het budget in 2023 volledig te besteden (€ 452.000 voordeel).
BBZ Bijstand
Dit budget betreft de resultaten van de BBZ uitkering (€ 420.000 voordeel en € 420.000 nadeel) als onderdeel van de gebundelde uitkering BUIG. De toelichting op de afwijkingen BUIG zijn terug te vinden in het programma S06 Participatie en armoedebestrijding.
Regeling wijkinitiatieven
Er zijn minder initiatieven door bewoners aangedragen dan vooraf begroot wat heeft geleid tot een voordeel van € 121.000.
Groot onderhoud Groen, bomen en spelen
Een deel van het jaarprogramma groot onderhoud bomen en groen (€ 280.000) en spelen (€ 241.000) is niet gerealiseerd. De niet bestede middelen worden verrekend met de bestemmingsreserve 'Groot onderhoud Openbare Ruimte'.
Inzet capaciteit Teams Leefomgeving
Het voordeel van € 200.000 is ontstaan doordat niet alle aanwezige middelen ten behoeve van de capaciteit van de Teams Leefomgeving zijn ingezet.
Ontmoeten en verbinden
Het deels flexibele budget Ontmoeten en Verbinden is niet volledig besteed (€ 150.000 voordeel), wat vooral te relateren is aan het gegeven dat het Makelpunt minder kosten heeft doorbelast dan hiervoor was begroot.
Bewonersondersteuning
Het budget op programma Welzijn is niet volledig benut (€ 140.000 voordeel), omdat een deel van de kosten op programma S07 Zorg zijn verantwoord.
Wijkverenigingen/platforms
Het voordeel van €52.000 is volledig toe te schrijven aan de wijkplatforms binnen Noord-Oost. Het wijkplatform heeft de beschikbare middelen niet volledig benut.
Groot onderhoud Wegen
Ten opzichte van het jaarprogramma groot onderhoud buurtwegen is € 172.000 extra gerealiseerd. Op het groot onderhoud fietspaden is € 70.000 minder gerealiseerd. Per saldo wordt een afwijking van € 102.000 verrekend met de bestemmingsreserve 'Groot onderhoud Openbare Ruimte'.
Huur De Laarhof en Sperwer
Voor de ontmoetingslocaties De Laarhof en Sperwer zijn in 2023 zijn middelen ingezet die tot een nadeel hebben geleid van € 108.000 in respectievelijk de wijken De Laar en Noord-Oost.
Aanpak onderwijsachterstanden
Het voordeel op de baten (€412.000) en het nadeel op de lasten (€195.000) levert een voordeel op van €217.000 op het wijkprogramma. Hier staat een nadeel tegen over van € 217.000 op het stedelijk programma S04 Onderwijs.
Extra jongeren werk en pedagogisch werk
Er zijn minder initiatieven door wijkorganisaties aangedragen dan vooraf begroot op kansrijk opgroeien, daartegenover is meer ingezet op extra jongerenwerk en pedagogisch werk binnen Kansengelijkheid door Noord Oost (€ 221.000 N). Verder is door Arnhem Oost voor initiatieven binnen kansrijk opgroeien een bijdrage gedaan. Dat heeft geleid tot lagere lasten (€ 294.000 V).
Beheer panden in gebruik voor sport
De kosten voor onderhoud van de gemeentelijke panden in gebruik voor sportactiviteiten waren hoger dan begroot (€ 221.000 nadeel). Dit betrof onvoorziene werkzaamheden, hoger uitgevallen planmatig onderhoud en duurzaamheidsmaatregelen. Tegenover de kosten van de duurzaamheidsmaatregelen staat een voordeel (€ 94.000) in programma S00 Bestuur, dienstverlening en financiën. Daarnaast is er een voordeel op de lasten van € 150.000 in verband met de SPUK regeling Sport. De toelichting hiervan staat in programma S09 Gezondheid en Sport. Er is een nadeel van € 212.000 door hogere energielasten. Hier staat een voordeel van € 152.000 tegenover op de baten kant door extra inkomsten vanuit servicekosten.
Straatparkeren (Parkeerexploitatie)
Op het straatparkeren is in 2023 aan de batenkant een voordeel gerealiseerd van € 2,7 miljoen. Voor een groot deel (€ 2,4 mln.) komt dit voordeel uit naheffingsaanslagen door de inzet van de scanauto. In 2022 is gefaseerd gestart met het rijden van de scanauto, zodat men hieraan kon wennen en eventuele opstartproblemen beperkt zouden blijven. Daarnaast is in 2023 ook gekeken naar een efficiënte inzet van de scanauto. Door het ontbreken van ervaringscijfers en mede vanwege het doorbreken van het patroon in verband met corona zijn de opbrengsten vanuit de naheffingsaanslagen in 2023 voorzichtig geraamd. Ultimo 2023 blijken de opbrengsten uit de naheffing hoger. In de tussenrapportage was reeds melding gemaakt van hogere opbrengsten. Verder zijn er meer opbrengsten uit kort parkeren (ticket bij automaat) en parkeervergunningen à € 0,3 mln.
Tegenover de extra baten staat aan de lastenkant ook een nadeel. De extra opbrengsten gaan namelijk gepaard met extra incassokosten (€ 0,4 miljoen). Daarnaast was in 2023 sprake van hogere onderhoudskosten waaronder een ‘update’ van de parkeerautomaten (€ 0,2 miljoen).
De resultaten worden volledig verrekend met de bestemmingsreserve 'Bereikbaarheidsfonds'.
Beheer MFC's
Het beheer van de MFC's valt hoger uit dan begroot. Dit levert een nadeel op van € 827.000. Dit wordt veroorzaakt door een nadeel van € 250.000 op de inhuur van beheerders voor de MFC's. Daarnaast zijn de schoonmaakkosten hoger uitgevallen dan begroot, dit levert een nadeel van € 319.000. Ook is er brandschade geweest binnen de MFC in Klarendal wat niet werd vergoed door onze verzekering. Dit levert een nadeel op van € 258.000.
Straatreiniging en onderhoud wijkgroen
In 2023 zijn extra lasten ontstaan met name als gevolg van het mislukken van de aanbesteding voor het onderhoud in het stadsdeel CSA (Centrum). Het onderhoud hier is in aangepaste vorm verder gegaan, maar dit ging gepaard met onvermijdelijk hogere kosten (€ 1,5 miljoen).
Energietoeslag
De overschrijding van de Energietoeslag op dit programma bedraagt € 15,2 miljoen. Hier tegenover staat een bijdrage van € 13 miljoen uit het Gemeentefonds welke is verantwoord op programma S00 Bestuur, dienstverlening en financiën. De dekking voor het resterende nadeel van € 2,2 miljoen is aanwezig in de Bestemmingsreserve Energiearmoedefonds. Deze onttrekking kon in 2023 niet plaatsvinden omdat deze niet was begroot. In Turap 1 2024 wordt voorgesteld om het bedrag aan deze bestemmingsreserve te onttrekken ter compensatie van het nadeel in 2023.