Opbrengsten lokale heffingen | Realisatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
2022 | 2023 def | 2023 | 2023 | |
Bedragen x € 1.000 | ||||
Belastingen | ||||
OZB | 53.163 | 57.572 | 58.408 | 836 |
Parkeerbelasting | 9.141 | 10.000 | 12.688 | 2.688 |
Toeristenbelasting | 838 | 1.331 | 1.854 | 523 |
Subtotaal | 63.142 | 68.903 | 72.950 | 4.047 |
Heffingen | ||||
Afvalstoffenheffing | 20.032 | 19.823 | 20.369 | 546 |
Rioolheffing | 16.371 | 16.681 | 16.835 | 153 |
Bedrijveninvesteringszone Korenkwartier | 0 | 121 | 110 | -10 |
Subtotaal | 36.403 | 36.625 | 37.314 | 689 |
Leges | ||||
Algemene dienstverlening | ||||
Leges burgerlijke stand | 2.562 | 2.475 | 2.462 | -13 |
Parkeren | 54 | 88 | 57 | -31 |
Overig APV | 128 | 97 | 101 | 4 |
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | ||||
Leges Wabo en huisvesting | 3.421 | 4.026 | 3.927 | -99 |
Kabels/leidingen | 425 | 350 | 242 | -108 |
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | ||||
Drank- en horeca | 87 | 191 | 113 | -78 |
Evenementen | 78 | 130 | 74 | -56 |
Prostitutiebedrijven | 2 | 7 | 0 | -7 |
Winkeltijden | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal | 6.757 | 7.364 | 6.976 | -388 |
Rechten | ||||
Scheepvaartrechten | 344 | 536 | 330 | -207 |
Reinigingsrechten | 42 | 53 | 46 | -7 |
Subtotaal | 386 | 589 | 376 | -214 |
Totaal | 106.688 | 113.481 | 117.616 | 4.135 |
De in bovenstaande tabel opgenomen (begrote) opbrengsten betreffen de opbrengsten na vermindering en vernietiging van aanslagen.
OZB
Bij Turap 2 zijn de begrote opbrengsten uit OZB met € 320.000 naar beneden bijgesteld. Nu blijkt dat de meeropbrengsten uit 2021 en 2022 groter zijn dan verwacht, waardoor er alsnog een voordelig resultaat ontstaat. De meeropbrengsten uit voorgaande jaren zijn te verklaren doordat eind 2022 een (te) voorzichtige inschatting is gemaakt van de nog op te leggen bedragen. Dit komt met name doordat van een deel van de objecten op dat moment nog geen waarde bekend was.
Daarnaast is geconstateerd dat een aantal (grotere) objecten die bij de tariefberekening zijn aangemerkt als woning, een aanslag hebben ontvangen als niet-woning. Aangezien het tarief voor niet-woningen hoger ligt dan voor woningen, zijn hierdoor meeropbrengsten ontstaan. Het gaat hierbij om objecten die zowel een woonfunctie als een niet-woonfunctie hebben. De wet schrijft voor dat de waarde van de 'woondelen' ten opzichte van de totale WOZ-waarde bepalend is of een object als woning of niet-woning moet worden aangemerkt. Er wordt onderzocht of deze objecten correct zijn aangeslagen. Mogelijk moeten de opbrengsten hierdoor naar beneden worden bijgesteld. Een eventueel benodigde correctie zal in 2024 landen.
Parkeerbelasting
De opbrengsten uit parkeerbelasting vallen € 2,7 miljoen hoger uit dan begroot. Voor een groot deel (€ 2,4 miljoen) komt dit voordeel uit naheffingsaanslagen door de inzet van de scanauto. In 2022 is gefaseerd gestart met de inzet van de scanauto, zodat men hieraan kon wennen en eventuele opstartproblemen beperkt zouden blijven. Daarnaast is in 2023 ook gekeken naar een efficiënte inzet van de scanauto. Door het ontbreken van ervaringscijfers en mede vanwege het doorbreken van het patroon in verband met corona zijn de opbrengsten uit naheffingsaanslagen in 2023 voorzichtig geraamd. Ultimo 2023 blijken de opbrengsten uit naheffing hoger. Verder zijn er meeropbrengsten uit kort parkeren (ticket bij automaat) en parkeervergunningen van € 0,3 miljoen. Het resultaat wordt (na saldering met het resultaat op de lasten) volledig verrekend met de bestemmingsreserve 'Bereikbaarheidsfonds'.
Toeristenbelasting
Medio 2024 worden de aanslagen toeristenbelasting voor 2023 opgelegd, op basis van het gerealiseerde aantal overnachtingen. De in bovenstaande tabel opgenomen opbrengsten over 2023 zijn dan ook nog niet definitief. Op basis van de aantallen over 2022 is echter de verwachting dat de opbrengsten ruim € 520.000 hoger uit zullen vallen dan (definitief) begroot. De forse toename in opbrengsten 2023 ten opzichte van 2022 is te verklaren door de tariefstijging die vanaf 2023 is doorgevoerd (zie het onderdeel Uitgangspunten van beleid in deze paragraaf) en door de meeropbrengsten over 2022 die in 2023 geboekt zijn.
Afvalstoffenheffing
De opbrengsten uit afvalstoffenheffing vallen bijna € 550.000 hoger uit dan begroot. Dit is te verklaren door:
- In de begroting is geen rekening gehouden met 'dubbeling' van opbrengsten die ontstaat door vermindering van aanslagen. Verminderingen worden voornamelijk toegekend naar aanleiding van verhuizingen buiten de gemeente. In dat geval wordt de aanslag verminderd voor het aantal maanden dat men niet meer in Arnhem woont. Aan de nieuwe bewoner wordt voor de resterende maanden van het jaar weer een aanslag opgelegd. De betreffende maanden zitten hierdoor dubbel in de opbrengsten en de verminderingen moeten gezien worden als een correctie op de opbrengsten (negatieve opbrengsten). In de begroting is wel een bedrag opgenomen voor de kosten van vermindering, maar niet voor de dubbele opbrengsten. Hierdoor ontstaat in de realisatie een voordeel. Voor 2025 en verder zal bij de tariefberekening worden uitgegaan van de met bezwaar gesaldeerde opbrengsten, waardoor een afwijking met deze oorzaak niet meer ontstaat. Voor 2024 wordt in Turap-1 een melding gedaan.
- Meeropbrengsten uit nog opgelegde aanslagen over 2022;
- Een toename van het aantal huishoudens.