Paragrafen

Lokale heffingen

OZB

  • De onroerende-zaakbelasting (OZB) heeft met de WOZ-waarde een grondslag met een lasten verdelende werking. Zo geldt voor eigenaren van woningen en bedrijfsgebouwen en huurders van bedrijfsgebouwen: hoe hoger de waarde van de woning / het gebouw, des te hoger de te betalen belasting.
  • Elk jaar is een herwaarderingsjaar. Dat betekent dat de WOZ-waarden gebaseerd worden op een nieuwe waardepeildatum. De WOZ-waarde is een zo goed mogelijke schatting van de mogelijke verkoopprijs op de waardepeildatum. Om te voorkomen dat de opbrengsten OZB te hoog of te laag worden, wordt de gemiddelde waardeontwikkeling gecompenseerd door een tariefswijziging.
  • In de periode 2023-2026 worden de OZB-opbrengsten, exclusief areaalontwikkeling, jaarlijks met 5 procent verhoogd. Dit betekent dat de gemiddelde (verwachte) lastenstijging OZB ook 5 procent per jaar is. De daadwerkelijke waardeontwikkeling kan afwijken van de waardeontwikkeling waar voor de tariefberekening van uit is gegaan. Met als gevolg dat ook de gemiddelde lastenstijging af kan wijken van de 5 procent. Voor belastingjaar 2023 is dit het geval. De gemiddelde waardestijging van woningen is lager uitgekomen dan bij de tariefberekening werd verwacht, waardoor een huishouden met een koopwoning in 2023 (gemiddeld) te maken heeft gehad met een lastenstijging OZB van 4 procent. Voor niet-woningen geldt dat de daadwerkelijke waardeontwikkeling in lijn was met de bij de tariefberekening verwachte waardeontwikkeling.
  • Met ingang van belastingjaar 2023 is de verdeling van de OZB voor niet-woningen gewijzigd van 75%-25% voor respectievelijk eigenaar en gebruiker naar 80%-20%.

Rioolheffing

  • Net zoals de OZB heeft de rioolheffing met de WOZ-waarde een grondslag met een lasten verdelende werking. De rioolheffing volgt de jaarlijkse herwaardering voor de OZB.
  • Het uitgangspunt bij de tarieven van de rioolheffing is volledige kostendekkendheid. Oftewel: de begrote opbrengsten uit rioolheffing zijn (vrijwel) gelijk aan de begrote kosten voor de gemeentelijke watertaken voor afval-, hemel- en grondwater. Voor een verdere toelichting op de kostendekkendheid van de rioolheffing in 2023 wordt verwezen naar het onderdeel Kostendekkendheid bestemmingsheffingen in deze paragraaf.

Afvalstoffenheffing

  • Bij de afvalstoffenheffing wordt een relatie gelegd tussen de mate van gebruik en de belasting die iemand betaalt. Daarom werken we bij de afvalstoffenheffing met twee tarieven, één voor eenpersoonshuishoudens en één voor meerpersoonshuishoudens.
  • De (begrote) kostendekkendheid van de tarieven van de afvalstoffenheffing wordt stapsgewijs verhoogd naar 95 procent in 2026. Voor een verdere toelichting op de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing in 2023 wordt verwezen naar het onderdeel Kostendekkendheid bestemmingsheffingen in deze paragraaf.

Parkeerbelasting
De tarieven voor parkeren op straat en in de gemeentelijke parkeergarages zijn in 2023 met 0,50 per uur verhoogd. De naheffingsaanslagen (boetes) zijn volgens de wettelijke regeling verhoogd

Toeristenbelasting
Het reguliere tarief van de toeristenbelasting is in 2023 verhoogd met € 0,50. Het verlaagde tarief is verhoogd met € 0,25.

Leges
We streven ernaar de kostendekkendheid van het totaal van de leges te verhogen. In dat kader zijn in 2023 de tarieven voor de verklaringen, ontheffingen en vergunningen voor parkeren verhoogd. Voor de overige tarieven geldt dat deze in 2023 alleen verhoogd zijn met de stijging van de af te dragen rijksleges.

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2024 13:47:11 met de export van 04/24/2024 13:23:29