Iedereen doet mee

Verstevigen van de basisvaardigheden (volwasseneneducatie)

Verstevigen van de basisvaardigheden (volwasseneneducatie)

Inspanning

Jaarverslag 2023

In onze aanpak laaggeletterdheid realiseren we wijkgericht en passend aanbod met als doel het vergroten van de taal-, reken- en digitale (basis)vaardigheden van Arnhemse inwoners,
waardoor ze zelfredzamer worden en beter in staat zijn om zelfstandig mee te doen in de samenleving. Het PISA rapport laat zien dat het niveau van basisvaardigheden van jongeren landelijk blijft afnemen. We richten ons in onze aanpak zowel op de NT1-doelgroep (mensen met Nederlands als moedertaal) als de NT2-doelgroep (mensen met Nederlands als tweede, derde of vierde taal). We zetten in op een integrale aanpak via de domeinen Geld, Gezin, Werk en Gezondheid. We bereiken zo meer inwoners, bijvoorbeeld via de VGGM, huisartsen, de kinderopvang, Leerwerkbedrijf en de schuldhulpverlening. Ook kunnen we het aanbod beter laten aansluiten op de doelgroep (zie ook onze inzet op het voorkómen van onderwijsachterstanden in de voorschoolse periode.

In 2023 hebben we gewerkt aan het vastleggen van de samenwerking binnen en met het netwerk Taalhuis Arnhem: het netwerk aan organisaties die laaggeletterdheid in Arnhem aanpakken. Deze organisaties (Gemeente Arnhem, Rozet, Stichting Rijnstad, Rijn IJssel en Stichting PAS) zijn gezamenlijk diep verankerd in de wijken en bereiken hierdoor meer Arnhemmers dan dat ze opgeteld afzonderlijk zouden doen. Met het ondertekenen van het convenant Taalhuis Arnhem in het eerste deel van 2024 leggen we deze gezamenlijke inzet voor een periode van vijf jaar vast.

Begroting 2023

Het hebben van voldoende basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden) is nodig voor inwoners om volwaardig mee te kunnen doen. De aanpak van laaggeletterdheid is  een noodzakelijk onderdeel om de ongelijkheid, die van generatie op generatie over gaat, te kunnen doorbreken. Daarom zetten we in op een structurele verbinding met de beleidsterreinen binnen het sociale domein, specifiek op de terreinen werk, gezondheid, gezin en geld. De formele en non-formele educatietrajecten worden veelal in de wijken of in bedrijven gegeven en hebben vaak ook een inhoudelijk thema.

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2024 13:47:11 met de export van 04/24/2024 13:23:29