Arnhem beschikt over goed openbaar vervoer in de stad, de regio en naar de Randstad en Duitsland

Lobbyen met betrekking tot het spoordossier en het lokale en regionale openbaar vervoer

Lobbyen met betrekking tot het spoordossier en het lokale en regionale openbaar vervoer

Inspanning

Jaarverslag 2023

Tijdens het BO MIRT van november 2023 is afgesproken dat gestart wordt met de volgende twee voor Arnhem belangrijke zogenaamde MIRT-Onderzoeken onder leiding van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat:

  • MIRT-onderzoek naar de spoorcorridor Utrecht-Foodvalley-Arnhem (voorheen Utrecht-Arnhem-Duitse grens). In dit MIRT onderzoek wordt onderzocht hoe de snelheid en frequentie op deze spoorcorridor verbeterd kan worden door onder andere infrastructurele maatregelen. Het MIRT-onderzoek is nog niet opgestart wegens personele problemen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Samen met GMR (en provincie) zijn we aan het lobbyen voor een snelle start.
  • MIRT-Onderzoek inpassing vrije spoorkruising-Oost in NOVEX gebied spoorzone Arnhem-Oost. Ook dit onderzoek naar een ongelijkvloerse spoorkruising en de ruimtelijke inpassing daarvan in het NOVEX gebied Spoorzone Arnhem-Oost is vanwege personele problemen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tijdelijk “on hold” gezet. Ook hier richt onze gezamenlijke lobby zich op het snel starten van dit onderzoek.

GNOE (Goederencorridor Noord-Oost Europa)
Het Nut en Noodzaak onderzoek is in november 2023 toegezegd door staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat tijdens een bestuurlijk overleg met Landsdeel Oost, waarbij ook wethouder en voorzitter Verbonden regio van de GMR, Kundic aanwezig was. Toen is afgesproken dat er over de toekomstige routering nog geen besluiten worden genomen. Een Nut en Noodzaak onderzoek moet eerst uitwijzen wat het nut en noodzaak is van een nieuwe goederenroutering en of goederenvervoer naar Noord Duitsland niet beter via andere modaliteiten mogelijk en beter is (bijvoorbeeld via zeevervoer naar de haven van Hamburg).

Begroting 2023

De corridor Utrecht-Arnhem-Duitse grens, waaraan Arnhem gelegen is, is een van de belangrijke spoorcorridors van Nederland. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft geconcludeerd dat aanpassingen en optimalisaties in de infrastructuur noodzakelijk zijn, om de urgente capaciteitsknelpunten op het spoor op te lossen en de ambities op deze corridor te realiseren. Dit zal waarschijnlijk resulteren in een MIRT-onderzoek of -verkenning.

Wij zullen via het MIRT-proces onze lobby voortzetten voor:

  • Een integrale gebiedsontwikkeling A12-corridor Utrecht-Arnhem-Duitse grens.
  • Het verbeteren van de huidige ICE naar Frankfurt en op een nieuwe ICE-verbinding (Berlijnlijn) via Arnhem (ook als duurzaam alternatief voor het vliegverkeer).
  • Het realiseren van een oplossing voor de spoorknoop Oost in combinatie met de ontwikkeling van de verstedelijkingslocatie Spoorzone Arnhem Oost.

De goederenroutering door Nederland is ook belangrijk voor Arnhem. Het is onwenselijk dat een Noordtak Betuweroute door Arnhem gaat lopen in verband met de aantasting van de leefbaarheid in Arnhem (en omliggende kernen) en het belemmeren van de woningbouwlocatie Arnhem Oost. Wij blijven een lobby richting Rijk voeren om te voorkomen dat er extra goederenvervoer door Arnhem komt.

Daarnaast blijven we in gesprek met de concessiehouder, provincie Gelderland, om het openbaar vervoer in onze stad en de regio te verbeteren.

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2024 13:47:11 met de export van 04/24/2024 13:23:29